100% onafhankelijk
Sinds 2011
98% beveelt ons aan
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Import auto kopen? 5 aandachtspunten om op te letten

Is het wel verstandig om een import auto te kopen? En wat zijn nou de punten waar je extra op moet letten? In dit artikel lees je precies hoe Autocoach import auto's beoordeelt op het gebied van schadeverleden, kilometerstanden, onderhoudshistorie en uitrusting.

Foto van Robert

Robert
Specialist
24-08-2022

1. Uitrusting

De uitrusting is misschien niet het eerste waar je aan denkt als aandachtspunt. En toch is het een belangrijke. Zeker om teleurstellingen te voorkomen. 

Verschillende uitrustingsniveaus hebben verschillende benamingen. Zoek je naar een Ford Focus, dan kom je uitrustingsniveaus tegen zoals de Trend, Titanium en ST-Line. In Duitsland hebben ze deze uitrustingsniveaus ook. 

Maar er is wel één belangrijk verschil: de inhoud van die uitrustingsniveaus. Want in Nederland beschikt de Trend over lichtmetalen velgen, terwijl de Duitse Trend standaard wordt geleverd met stalen velgen met wieldoppen. 

De reden is simpel: deze uitrustingsniveaus worden niet door de fabrikant samengesteld, maar door de importeur. Daarmee spelen ze in op de behoeftes van kopers in het specifieke land. Zelfs de namen van de uitrustingsniveaus verschillen soms. 

Tweedehands Auto Apple Carplay Kope Audi 1024x500

Extra opletten bij geïmporteerde auto’s

Advertenties van import auto’s bevatten vaker verkeerde informatie dan bij origineel Nederlandse auto’s.

Daarnaast maken autobedrijven gebruik van slimme voertuig management systemen om snel en eenvoudig een advertentie op de verschillende occasionsites te plaatsen. 

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Nederlandse voertuigdata en uitrustingsinformatie. In de praktijk komen we situaties tegen dat er toch bepaalde opties in werkelijkheid niet op de auto zitten. Het hoeft niet altijd negatief uit te pakken. Het kan ook dat er in de advertentie juist opties ontbreken die wel degelijk op de auto aanwezig zijn.

Dus heb je een import auto op het oog? Ga dan niet op de naam van het uitrustingsniveau af, maar controleer op de gewenste opties aanwezig zijn. Bijvoorbeeld door de foto’s goed te bekijken, contact op te nemen met de verkoper of door de opties uit te proberen tijdens de proefrit

2. Schadeverleden

We komen nog steeds regelmatig import auto’s tegen met een schadeverleden. En vaak zijn deze auto’s zo goedkoop mogelijk hersteld, om zoveel mogelijk winst te maken. Want die auto’s worden bijna altijd als ‘schadevrij’ omschreven in de advertentietekst. 

Uiteindelijk is de rekening voor jou. Je hebt niet alleen te veel betaald, op termijn kun je ook rekenen op hoge reparatiekosten. Om nog maar over je veiligheid te zwijgen. 

Die schadeauto’s komen niet alleen uit Europa, maar zelfs uit Amerika. Want in Amerika mogen auto’s met te grote schade, nooit meer de weg op. Ook niet als ze hersteld worden. 

Dus wat gebeurt er? Deze auto’s worden naar Europa gehaald, worden opgeknapt en komen hier en in Duitsland weer op de occasionmarkt terecht. 

Nu zijn er verschillende online rapporten te koop die beloven het schadeverleden inzichtelijk te maken. Bijvoorbeeld aan de hand van het chassisnummer. Maar de waarheid is dat geen enkele aanbieder genoeg data heeft om alles te weten. 

Chassisnummer

Veel schades zijn gewoon niet bekend. Schades die wél bekend zijn, zijn vaak professioneel hersteld. Dus ook als de auto als schadevrij naar voren komt, weet je eigenlijk nog niets. 

Er is maar één manier om zekerheid te krijgen over het schadeverleden, en dat is door de auto fysiek op het schadeverleden te beoordelen. 

Lage bpm bij import

Bij het importeren van een auto moet nog een rest-bpm betaald worden. Er zijn 3 verschillende manieren om de hoogte van die rest-bpm te berekenen.

Bij schadeauto’s wordt de methode met het tegenbewijs gebruikt. De auto wordt dan getaxeerd, en door de aanwezige schade daalt de waarde van de auto hard. Hierdoor daalt ook het te betalen bedrag aan rest-bpm. 

In sommige gevallen kunnen we het betaalde bedrag aan rest-bpm inzien. Bij een opvallend laag bedrag is het belangrijk om meer te weten te komen over de ernst van de schade.

Lang niet elke schade wordt professioneel hersteld. Op de lange termijn kan dat zorgen voor hoge reparatiekosten of onveilige situaties. 

Wil je meer over dit onderwerp weten? Lees dan verder: 3 manieren om het schadeverleden van een auto te achterhalen

Lakdiktemeter Om Schadeverleden Te Achterhalen

3. Kilometerstand

Een teruggedraaide tellerstand. Ook zo’n typisch aandachtspunt voor import auto’s. Dit gebeurt vooral met Duitse import auto’s. In Duitsland hebben ze niet zoiets als de Nationale Autopas. Volgens de ADAC (Duitse ANWB) is er bij 1 op de 3 Duitse occasions sprake van tellerfraude.

Door de teller terug te draaien, wordt de auto in enkele ogenblikken fors meer waard. Want de waarde van een occasion wordt grotendeels bepaald aan de hand van de kilometerstand en het bouwjaar. 

Meer weten over dit onderwerp? Lees verder: Zo controleer je de kilometerstand van een import auto

4. Onderhoudshistorie

Het nagaan van de onderhoudshistorie is één van de manieren om de kilometerstand van een import auto te controleren. In de meeste gevallen zul je geen onderhoudsboekje aantreffen bij de auto. 

Want in het onderhoudsboekje wordt bij elke onderhoudsbeurt de tellerstand genoteerd. Als het goed is, is de verkoper slim genoeg om het boekje weg te gooien. Die is dan zogenaamd kwijtgeraakt. Of er zit een zelf ingevuld onderhoudsboekje bij. Dat komt ook voor. 

Meer weten over dit onderwerp? Lees verder: De onderhoudsgeschiedenis: dit zegt het over je toekomstige auto

5. Alarm 

Door buitenlandse verzekeraars worden vaak andere eisen gesteld aan een alarmsysteem. Wil je je in Nederland verzekeren tegen diefstal, dan moeten bepaalde auto’s voorzien zijn van een startonderbreker en hellingshoekdetectie.

Het is vervelend als je op de dag van levering erachter komt dat je nieuwe bolide niet aan deze eis voldoet. Een juist alarm inbouwen kost al snel € 700 tot € 1000.

Veelgestelde vragen over het kopen van een import auto

Is het verstandig om een import auto te kopen?

Ja, mits je weet waar je op moet letten. De punten uit dit artikel zijn een goed begin. Wil je toch wat meer zekerheid? Lees dan eens over onze aankoopkeuring.

Een import auto zonder aantoonbaar (digitaal) onderhoudsverleden kopen?

Nee, dat raden wij af. In veel gevallen betekent het ontbreken van het (digitale) onderhoudsboekje dat de tellerstand is teruggedraaid. Het ontbreken van een onderhoudsverleden is eigenlijk altijd een slecht teken.

Een import auto kopen bij een merkdealer?

Steeds meer merkdealers importeren occasions uit Duitsland en andere landen. Daar is niets mis mee. Over het algemeen mag je vertrouwen op de betrouwbaarheid van de merkdealer. Toch raden we je aan om de punten uit dit artikel altijd in je achterhoofd te houden.